Do zadań referatu ds. społecznych i rozwoju gminy należy:
 1. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty, a w szczególności:
 1) współdziałanie z Kuratorem Oświaty oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie funkcjonowania gminnych jednostek oświatowych,
 2) współpraca przy opracowaniu budżetu Gminy w części dotyczącej wydatków na oświatę,
 3) opracowywanie planu sieci publicznych szkół i placówek oświatowych,
 4) współdziałanie z Gminną Radą Oświatową, obsługa posiedzeń i dokumentacja pracy Rady,
 5) przygotowywanie rozstrzygnięć dotyczących przyznawania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów oraz stypendiów za wybitne osiągnięcia w nauce,
 6) sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek oświatowych w zakresie:
 a) prawidłowego dysponowania przyznanymi środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem,
 b) przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa
 i higieny pracy uczniów oraz pracowników,
 c) przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki,
 d) opiniowania projektów organizacyjnych placówek oświatowych.
 7) występowanie z wnioskami do dyrektora szkoły lub placówki i organu sprawującego nadzór pedagogiczny w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych,
 8) przygotowanie rozstrzygnięć dotyczących uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli w zakresie kompetencji organu prowadzącego,
 2. Nadzór nad działalnością Gminnej Biblioteki Publicznej w zakresie spraw organizacyjnych oraz prawidłowości dysponowania środkami finansowymi przyznanymi z budżetu Gminy.
 3. Nadzór na działalnością publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a w szczególności:
 l) kontrola i ocena działalności zakładu w zakresie realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielanych świadczeń, gospodarki finansowej oraz prawidłowości gospodarowania mieniem,
 2) współpraca z Radą Społeczną działającą przy zakładzie opieki zdrowotnej, obsługa
 posiedzeń i dokumentacja pracy Rady Społecznej
 4. Prowadzenie działań na rzecz rozwoju i promocji Gminy, poprzez:
 1) przygotowanie i upowszechnianie materiałów promocyjnych,
 2) współpracę z organizacjami pozarządowymi,
 3) koordynowanie realizacji Strategii Rozwoju Gminy oraz innych dokumentów
 strategicznych,
 4) organizację spotkań i konferencji,
 5) obsługę prasową.
 5. Wspieranie i koordynacja działań mających na celu upowszechnianie kultury i sportu, poprzez:
 1) przygotowanie i wdrażanie planu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
 2) organizowanie imprez kulturalnych i rekreacyjnych,
 6. Koordynacja działań mających na celu pozyskanie środków finansowych z Unii Europejskiej oraz funduszy krajowych, a w szczególności:
 1) analiza przedsięwzięć i inwestycji, które mogą być objęte finansowaniem zewnętrznym,
 2) przygotowanie wniosków i aplikacji w tym zakresie oraz monitorowanie i rozliczanie inwestycji objętych finansowaniem zewnętrznym,
 3) upowszechnianie wiedzy o Unii Europejskiej i zewnętrznych źródłach
 finansowania wśród działających na terenie Gminy organizacji społecznych, szkół oraz stowarzyszeń,
 7. Przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń w zakresie spraw należących do kompetencji referatu.
 8. Przygotowywanie dokumentacji przetargowej, ogłoszenie przetargu, przyjmowanie zapytań dotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) odpowiedzi na pytania,
 9. Przeprowadzanie przetargu wraz z komisją przetargową i wyłonienie wykonawcy.
 10. Przygotowywanie dokumentów z przeprowadzonej procedury przetargowej do podpisania przez członków komisji i przedłożenie protokołu postępowania do zatwierdzenia przez Wójta.
 11. Nadzór nad prawidłowym stosowaniem przez pracowników Urzędu przepisów prawa dotyczących zamówień publicznych.
 12. Przygotowywanie niezbędnych ogłoszeń.
 13. Przygotowanie decyzji administracyjnych wynikających z zadań referatu.