Do zadań referatu ds. infrastruktury, ochrony środowiska i rolnictwa należy:
l. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami a w szczególności:
1) prowadzenie ewidencji nieruchomości gminnych;
2) przygotowywanie nieruchomości gminnych do przetargów i sprzedaży;
3) prowadzenie ewidencji wieczystych użytkowników i naliczanie opłat jednorazowych i rocznych,
4) prowadzeniem spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
5) stosowanie prawa pierwokupu
6) prowadzenie spraw związanych z podziałem nieruchomości
7) naliczanie opłat adiacenckich i rent planistycznych
8) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki gruntami i wywłaszczeniem nieruchomości
9) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki zasobami komunalnymi
10) prowadzenie spraw z zakresu sprzedaży gminnych zasobów mieszkaniowych
2. Wykonywanie zadań z zakresu rolnictwa:
1) prowadzenie spraw związanych z ochroną gruntów rolnych i leśnych
2) prowadzeniem spraw dotyczących wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
3) prowadzenie spraw z zakresu rekultywacji gruntów,
4) prowadzenie spraw dot. ochrony przeciwpowodziowej na terenie Gminy,
5) dokonywanie potwierdzeń i wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstw rolnych,
6) prowadzenia spraw z zakresu łowiectwa,
7) ustalanie kierunków rozwoju leśnictwa,
8) nadzór nad lasami gminnymi,
9) prowadzenie ewidencji uprawy maku i konopi,
10) zwalczanie skutków klęsk żywiołowych w rolnictwie,
11) prowadzenie spraw związanych z rejonizacją upraw i strukturą zasiewów,
12) prowadzenie spraw związanych z gospodarką wodną
13) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na utrzymywanie psów ras agresywnych,
3. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy prawo ochrony przyrody a w szczególności:
1) zwalczanie chorób zwierzęcych;
2) współpraca z inspekcją nasienną w zakresie zapewniania wymogów sanitarnych i przestrzennych plantacji
3) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na usuwanie drzew i ogławianie
4) naliczanie opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów
4. Wykonywanie zadań z zakresu ochrony środowiska a w szczególności:
1) wydawanie decyzji środowiskowych na realizację przedsięwzięcia,
2) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie,
3) sporządzanie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska
4) prowadzenie spraw związanych z gospodarką odpadami
5) prowadzenie spraw związanych z prognozowaniem i programami z zakresu ochrony środowiska
5. Prowadzenie spraw z dziedziny prawa budowlanego i ustawy o planowaniu przestrzennym:
1) opiniowanie zgodności podziału nieruchomości z planem miejscowym
2) wydawanie wypisów i wyrysów z planów zagospodarowania przestrzennego
3) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o ustaleniu warunków zabudowy
4) przygotowanie projektów uchwał do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy,
5) przygotowanie projektu uchwał o przystąpieniu do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) przyjmowanie wniosków do sporządzanych planów zagospodarowania przestrzennego.
7) prowadzenie spraw nazewnictwa ulic, placów, oraz numerów porządkowych nieruchomości,
8) przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby Gminy.
6. Naliczanie czynszu w lokalach użytkowych (wystawianie faktur VAT), rozliczenia przeprowadzanych remontów, organizowanie przetargów na dzierżawę lokali użytkowych.
7. Rozliczanie oświetlenia dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich, zlecenia na wykonywanie drobnych napraw oświetlenia, zgłaszanie do Zakładu Energetycznego awarii (lamp nie świecących).
8. Rozliczenie oświetlenia świetlic, wystawianie faktur za wynajem świetlic, remonty świetlic wiejskich, zakupy materiałów do świetlic, rozliczenia materiałowe.
9. Prowadzenie spraw związanych z budową, konserwacją i remontami dróg gminnych, ulic, mostów i placów oraz nadzór nad ich eksploatacją.
10. Prowadzenie ewidencji dróg gminnych.
11. Przygotowanie i nadzór nad realizacja inwestycji gminnych.
12.Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego.
13. Przygotowywanie dokumentacji w zakresie opłaty targowej.
14. Przygotowywanie decyzji administracyjnych wynikających z zadań referatu.
15. Wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta gminy lub z jego upoważnienia.